tisdag 7 september 2010

En korg full

Idag i ösregnet så körde jag en sväng upp till Kyleskogarna och Satserup!
Jag han inte gå långt på rundan innan jag hittade första skatten! En väldigt stor och fin Karl Johan svamp! Efter endast 20 minuter va korgen full och jag fick säta mig ner och rensa svamp mitt ute i skogen, annars fick jag inte plats mer i korgen!

Mitt dömma nöt som jag ibland är, lyckades få med mig den lilla korgen istället för den stora, för så många svampar finns ju inte! =)
Jo visst, efter halva rundan va korgen ännu en gång full, och jag fick vända tillbaka! På tillbaka vägen fick blicken hållas mitt på vägen, för lämna svampar som jag ser, det kan jag inte =)

När jag väl kom hem rensades svamparna, och tänka sig, över 7 liter svamp! Ja jisses! Hälften är uppstekt, ena delen är på tork och den sista delen las i frysen direkt, gud vad jobbigt att rensa svmap! =) Men gott är det!





2 kommentarer:

  1. Det verkar vara ett riktigt karljohan år! Hos oss är det dock mest taggsvamp som gäller!

    SvaraRadera
  2. Ja det finns hur mycket som helst! Men tvärr inte så många av de andra sorterna, hittade 5 kantareller, och det fanns inte ens en viss antydan till trattisar!

    Men visst som gamla mormora alltid sa, finns det Karl Johan finns det inga trattisar och vise verse!

    SvaraRadera